mandag den 7. oktober 2013

Hjemmelavet æbletærte med marcipan

Hej søde mennesker

Æbletiden er i gang så jeg vil gerne dele denne lækre opskrift med jer.
Det er nemlig denne lækre æbletærte med marcipan. Tilbehør kan man selvfølgelig selv vælge men vanilje flødeskum er nu godt til.

Jeg er ked af jeg ikke får lavet så mange opslag men mine lektier i skolen må jeg sætte i første række.

æbletærte med marcipan fyld


Mørdejsbund

  • 100 g koldt smør
  • 150 g hvedemel
  • 2 spsk sukker
  • 1/2 - 1 sammenpisket æg
Tærtefyld
  • 3 store syrlige æbler eller 5 små (man kan skrælle dem hvis man vil men jeg fortrækker med skræl)
  • 350 g revet marcipan
  • 3 æg
  • krydderi blanding
  • 1,5 dl mælk
  • 2 spsk sukker
krydderi blanding
2 spsk kanel
korn fra en stang vanilje
lille smule stjerne anis 
lille smule kardemomme
sukker

Camilla Plum har lavet en blanding der hedder "æblekrydderi" som indeholder det samme.

Start med tærtebund 
(hvis du har en køkken røremaskinen kan den sagtens bruges)
  • skær smøret i små tern og bland det med melet
  • tilsæt æg og sukker
  • saml dejen hurtigt (det skal ikke æltes men samles) og pak det ind i husholdningsfilm
  • læg det på køl i højst en halv time
  • Tag dejen ud og rul den mellem to stykker bagepapir. (hvis den er for hård kan man sagtens brække den i små stykker og trykken den ned tærteformen men det er vigtigt at den ikke bliver for tynd)
  • prik små huller med en gaffel og forbag dejen i cirka 10 min 

fyld
  • bland revet marcipan med æg, mælk  hvedemel, sukker og krydderiblanding.
  • udkern æbler, halver dem og skær dem i skiver.
  • læg marcipan blandningen på den forbagte bund og fordel æblerne på toppen
  • drys med et lag sukker på æblerne
  • bag i 30 min og lad køle lidt af inden servering
Krydderiblanding
bland alle ingredienserne og hæld så meget sukker i så det ligner kanel sukker

Vanilje flødeskum
  • 1/2 l fløde
  • 2 spsk sukker
  • 2 tsk vanilje sukker
bland alt sammen og pisk til flødeskum

Sundt er den ikke men godt smager den ihvertfald :D
Min tærte kom til at se sådan her ud, hvordan gjorde jeres?


Søde hilsner 
Malene


Ingen kommentarer: